Vad säger Gartners nuvarande hype-kurva oss?

Facebook
Twitter
LinkedIn

För IT-industrin ger Gartners hype-kurva en grafisk bild av mognadsgraden och införandet av olika tekniker och applikationer. Den analys som åtföljer Gartners Hype Cycles ger också en indikation på hur potentiellt relevanta dessa lösningar är för att lösa verkliga affärsproblem, och de möjligheter som de kan ge företag att expandera eller förbättra sin verksamhet och få en konkurrensfördel.

Som med alla typer av analyser är det dock viktigt att alla som läser och tolkar uppgifterna förstår de underliggande principer som styr forskningen, och att de förstår de fullständiga konsekvenserna av alla de observationer som analysen visar.

Gartner Hype Cycle-metodik

Enligt Gartner, Inc. ger den metod som analysföretaget använder för att ta fram sin Gartner Hype Cycle ”en bild av hur en teknik eller applikation kommer att utvecklas över tid, vilket ger en sund källa till insikt för att hantera dess användning inom ramen för dina specifika affärsmål”.

Varje Hype Cycle går på djupet med fem viktiga faser i livscykeln för en viss teknik eller applikation:

  1. Utlösande faktor för innovation: Detta är ett genombrott eller en upptäckt som får allmän uppmärksamhet och mediabevakning. På idéstadiet finns det ofta inga användbara produkter eller genomförbara affärsmodeller. En stor del av hypen beror på PoC-bevis (proof of concept) och de potentiella konsekvenserna av den nya tekniken.
  2. Toppen av uppblåsta förväntningar: Som ett resultat av all tidig publicitet dyker det ofta upp ett antal framgångssagor vid den här tidpunkten – men berättelser om misslyckanden kan vara lika vanliga. Vissa företag kommer att vidta åtgärder på grund av dessa tidiga framgångar, men många kommer inte att göra det.
  3. Desillusioneringens lågvattenmärke: Under denna fas av cykeln minskar intresset för den nya tekniken och cynism börjar infinna sig, eftersom experiment och implementeringar misslyckas med att leverera de utlovade resultaten. Men om de kvarvarande leverantörerna av den nya tekniken lyckas förbättra sina produkter och tjänster så att de tidiga användarna blir nöjda, kan investeringarna i utvecklingen fortsätta.
  4. Upplysningens sluttning: Med tiden dyker andra och tredje generationens produkter eller tjänster upp från teknikleverantörerna. Fler exempel på hur den nya tekniken kan gynna företaget börjar dyka upp, och observatörerna har nu en bättre förståelse för hur den fungerar. Som ett resultat av detta börjar fler företag att investera och finansiera pilotprojekt. Mer konservativa element är dock fortfarande avvaktande.
  5. Produktivitetsplatå: I den sista fasen av Hype Cycle-mognaden börjar den nya tekniken att bli allmänt accepterad. För företag som vill investera eller genomföra egna utvecklingsprojekt finns det en tydligare förståelse för kriterierna för bedömning av leverantörens lönsamhet.

En typisk Gartner Hype-kurva kan se ut på följande sätt:

(Bildkälla: Gartner)

Vad den nuvarande Gartner Hype-kurvan antyder

Gartners aktuella Hype-kurva tar upp fem tekniktrender som ”revolutionerar hur kunderna upplever det digitala”, och som bör vara en tankeställare för företag som gör upp sina strategiska planer för 2020 och framåt.

1. Multiexperience

Observatörer inom detaljhandeln och andra branscher där konsumenterna interagerar med varumärken på flera olika plattformar känner redan till vad Gartner kallar ”multiexperience”. Det är ett samlingsbegrepp för de olika enheter och appar som människor använder på sina många digitala resor. Detta innebär vanligtvis en kombination av interaktionssätt och beröringspunkter, allt från webb- och mobilappar, via naturligt språkbaserade chatt- och röstgränssnitt, till gester som används i 3D eller virtuella miljöer.

För företag som vill hålla jämna steg med denna trend bör deras interna utvecklingsteam eller externa entreprenörer behärska design, utveckling och arkitektur för mobilappar. Dessa team bör skapa mobilappar med modaliteter baserade på specifika beröringspunkter, samtidigt som de konstruerar en konsekvent och enhetlig användarupplevelse (UX) för webb, mobil, bärbara enheter, konversationsgränssnitt och uppslukande upplevelser.

2. Maskiner utan gränssnitt

Så kallade ”gränssnittslösa” maskiner blir allt vanligare, eftersom tillverkare inom olika sektorer fasar ut instrumentpaneler ombord till förmån för appar som körs på förarens mobila enheter. Enhetskontrollen förbättras av de stora, högupplösta skärmar som nu är vanliga på mobila enheter. Samtidigt är det enklare att designa styrprogramvara tack vare tillgången till konfigurerbara API:er (gränssnitt för applikationsprogrammering).

3. Agent Interfaces

I takt med att gränssnittsdesignen utvecklas inom en rad olika branscher gör gränssnitt med artificiell intelligens (AI) det möjligt för utvecklare att förutsäga vad användarna tänker göra, baserat på information från tidigare interaktioner.

Conversational UIs (eller chatbots) är ett exempel på dessa intelligenta agentgränssnitt, som har potential att i hög grad påverka hur företag interagerar med sina kunder, erbjuder tjänster och tillhandahåller verktyg till sina anställda.

4. Betalningssystem med ansiktsigenkänning

Betalningssystem med ansiktsigenkänning, som har utvecklats och blivit allt populärare i Kina, använder QR-koder och skannings-/igenkänningsfunktioner i mobila enheters kameror och sensorer för att kringgå traditionella kontant- och kortbaserade mekanismer.

Även om tekniken kräver en hög grad av förtroende och tillit till betaltjänstleverantören blir dessa system allt vanligare utanför Kina. Apples Face ID med Apple Pay är ett exempel.

5. Inkluderande design

Eftersom mångfald blir en nyckelfråga både på och utanför arbetsplatsen måste formgivare ta hänsyn till alla potentiella användare av deras produkter och tjänster. Genom att ta hänsyn till de särskilda behoven hos alla möjliga grupper kan inkluderande design tjäna den bredast möjliga användargruppen. För att säkerställa detta måste de datakällor som används i designarbetet återspegla alla potentiella användarsegment och undvika datauppsättningar som är för snäva eller icke-inkluderande.

Ska vi ta detta för vad det är?

Gartner Inc. betonar att Chief Information Officers (CIO) är de företagsledare som har störst behov av att förstå hur digitala upplevelser utvecklas och levereras. Analysföretagets kunder använder Gartners hype-kurva och dess konsekvenser som grund för att förstå hur lovande en ny teknik är inom ramen för deras specifika bransch och varje enskilt företags riskbenägenhet.

Tidiga användare måste göra en avvägning mellan en potentiellt riskfylld investering i i stort sett oprövad teknik och den framgång som kan följa av att ligga steget före resten av marknaden.

Chefer med en mer modest inställning till risktagande kommer i allmänhet att insistera på en sund kostnads-/nyttoanalys av nya tekniker eller metoder innan de gör några finansiella åtaganden.

När det gäller teknik och tjänster med alltför många obesvarade frågor om deras kommersiella bärkraft kan det vara bättre att inta en mer konservativ hållning och vänta tills andra i din sektor har kunnat leverera påtagligt värde.

Branschanalytikern Elaine Burke föreslår en ytterligare fas i Gartners Hype Cycle efter produktivitetsplatån, för att återspegla den praktiska verkligheten när vardagsteknik blir en källa till vardaglig frustration.

Burke hävdar att The Morass of Malfunction bör inkluderas, för att ta hänsyn till det stadium i en tekniks mognad då det uppstår en klyfta mellan användarnas förväntningar och teknikleverantörens utvecklingsplan. Ett typiskt exempel är när man väntar på att en webbplats ska ladda nya element medan man scrollar, och precis när man klickar eller trycker på det man letade efter hoppar hela layouten till och man transporteras direkt till en plats där man inte ville vara.

Genom att ta viss hänsyn till användbarhetsproblemen med en teknik efter det att den har blivit allmänt accepterad, skulle Gartners hype-kurva kunna ge en mer fullständig bild av dess livscykel.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Other cool stuff...