Från smart till hjälpsam – nästa generations uppkopplade hem

Facebook
Twitter
LinkedIn

”Ingen bad om smarthet, om det smarta hemmet.” Så förklarar chefen för Googles smarta hem-produkter företagets beslut att fokusera på att leverera ett hjälpsamt hem som ger faktiska fördelar snarare än ett smart hem som visar upp teknik. Detta är avgörande: nästa generations uppkopplade hem måste erbjuda bekvämlighet och faktiska fördelar.

KÄLLA: https://www.cbinsights.com/research/smart-home-market-map-company-list/

Smarta hem, användbara hem, vad är ett namn när branschen växer med en CAGR på nästan 15% och förväntas mer än fördubblas i värde, från 24,10 miljarder USD 2016 till 53,45 miljarder USD 2022. Ökad acceptans för uppkopplade hushållsenheter drev de globala leveranserna till över 168 miljoner under första kvartalet 2019, en ökning med 37,3% jämfört med föregående år. IDC uppskattar att leveranserna kommer att fortsätta växa med nästan 15% CAGR, från 840,7 miljoner enheter i slutet av 2019 till 1,46 miljarder enheter 2023.

KÄLLA: IDC

Det finns många faktorer som driver på den ökande acceptansen för uppkopplade enheter i hemmet. En majoritet av konsumenterna förväntar sig att deras nästa hem ska vara uppkopplat och är villiga att betala mer för ett uppkopplat hem. Även om denna trend kan ledas av digitalt kunniga millenniegenerationer och deras förkärlek för tekniska innovationer, lockar bekvämligheten med dessa smarta lösningar även de äldre generationerna. Ganska nya innovationer som röststyrda gränssnitt förenklar adoptionsprocessen för en större andel av konsumenterna. Samtidigt har den ökande konkurrensen och de sjunkande apparatpriserna, det ökande intresset för miljövänliga bostäder och en hållbar livsstil i varierande grad bidragit till att omvandla konsumenternas intresse till handling.

Men naturligtvis måste det finnas ett underliggande värde i alla dessa trender och preferenser.

Viktiga värdedrivande faktorer inom smarta hemsystem

Det finns i stort sett tre nivåer av värde i ett smart hem-system. Den första är bekvämligheten med tillgänglighet och kontroll när som helst och överallt, där konsumenterna kan ändra status på sina enheter, t.ex. låsa dörren, släcka lampor etc., även på distans, genom ett enkelt röst- eller appgränssnitt.

Det andra lagret gör det möjligt för konsumenterna att övervaka och hantera systemens prestanda baserat på de data som de genererar. Till exempel kan konsumenterna hantera sin energiförbrukning baserat på data från smarta mätare eller skapa en finkornig zonbaserad temperaturkontroll med hjälp av smarta termostater för att kontrollera kostnaderna.

Det sista lagret är automatisering, som är det logiska lagret som gör det möjligt för konsumenterna att finjustera och automatisera hela systemet baserat på deras individuella behov och preferenser.

Hittills har det gjorts en del empiriska kvantifieringar av värdet i form av hur många smarta husägare i USA sparar 30 minuter om dagen och 1 180 USD varje år eller hur smarta termostater kan minska kostnaderna för temperaturreglering med 20 %. Det är dock möjligt, åtminstone teoretiskt, att koppla införandet till värde eftersom smarta hem-segment som energi- och säkerhetshantering med konkreta värdeförslag om kostnadsbesparingar och säkerhet traditionellt har haft högre införande.

Men i takt med att marknaden för smarta hem utvecklas bortom hype- och adoptionscykeln förändras värdedynamiken. Och Googles omsvängning från smart till användbar återspeglar denna förändring på marknaden för uppkopplade hem. Det handlar inte längre om tekniken utan om det värde den kan leverera.

Det framtida värdet av teknik för smarta hem

Kunderna får smart teknik för hemmet. De flesta konsumenter i USA, en viktig marknad för denna framväxande teknik, använder redan minst en smart hemutrustning. Enligt en rapport äger amerikanska bredbandshushåll nu mer än 10 uppkopplade enheter och avsikten att köpa dem blir bara starkare med åren. Det globala genomsnittet för smarta hem-enheter per hushåll förväntas bli 16,53, en ökning från nuvarande 5,35.

I takt med att enhetstätheten ökar stiger också konsumenternas förväntningar på tekniken. Nästan 80% av konsumenterna i en global studie förväntar sig en sömlös, personlig och enhetlig upplevelse där deras hus, bil, telefon och mycket mer alla pratar med varandra. De förväntar sig att ny teknik som AI ska förbättra deras uppkopplade upplevelse. Och de förväntar sig att allt detta ska levereras utan att kompromissa med integritet eller säkerhet.

Det finns en liknande förändring även på utbudssidan av marknaden.

Om fokus hittills har legat på att få in produkterna i konsumenternas hem, kommer framtiden att handla om att skapa en sammanhängande upplevelse för alla dessa enheter. I framtiden kommer det att vara tjänster snarare än enheter som avgör värdet på en IoT-leverantör. När enhetsmarginalerna försvinner kommer ledarna att avgöras av deras förmåga att utnyttja kraften i data från smarta hem-enheter för att leverera tjänster som representerar verkligt värde för konsumenterna.

Så en sömlös, sammanhängande upplevelse över enhetsgränserna är vad konsumenterna förväntar sig och det är också vad som kommer att driva intäkterna för leverantörer av smarta hem-lösningar. Och det första steget mot att förverkliga denna framtid kommer att vara att ta itu med den systematiska frågan om interoperabilitet i smarta hem.

Interoperabilitet i teknik för smarta hem

Interoperabilitet framför varumärkeslojalitet, det verkar vara konsumenternas inställning enligt en rapport från marknadsundersöknings- och konsultföretaget Parks Associates. När det gäller att köpa nya enheter är det fler som prioriterar interoperabilitet med sin nuvarande smarta hem-installation framför att matcha varumärken med sina befintliga produkter.

KÄLLA: https://www.parksassociates.com/blog/article/pr-03272019

Det verkligt smarta hemmet är inte en löst sammankopplad uppsättning punktlösningar. Det är ett integrerat ekosystem av smarta enheter som ger en sömlös och sammanhängande upplevelse av det smarta hemmet.

För smarta hem-leverantörer skapar interoperabilitet den datagrund som behövs för att bygga och tjäna pengar på nya lösningar och tjänster som ger mervärde till konsumentupplevelsen. Nittiosju procent av de tillfrågade i en onlineundersökning från 2018 av beslutsfattare inom smarta hem-branschen ansåg att gemensamma data- och kommunikationsstandarder skulle gynna deras verksamhet. Dessa fördelar sträckte sig från möjligheten att skapa nya lösningskategorier (54%), samla in och korrelera över rikare datamängder (43%), fokusera på kärnstyrkor snarare än att kämpa med integrationsproblem (44%) och påskynda införandet (48%).

Det finns två konsekvenser av de begränsade standarderna för driftskompatibilitet på marknaden för smarta hem idag. Den första är de integrationsproblem som uppstår för konsumenter som försöker skapa ett sammanhängande ekosystem av en omfattande uppsättning lösningar som är fragmenterade av olika standarder och protokoll.

Det finns några sätt på vilka konsumenterna kan hantera denna utmaning. Den snabba ökningen av smarta högtalare, den snabbast växande konsumenttekniken på senare tid, och röstaktiverade gränssnitt har bidragit till att effektivisera införandet och förenklat integrationen i viss utsträckning. Nästa alternativ är att investera i en särskild smart home-hubb, som Insteon Hub och Samsung SmartThings Hub, som kopplar samman och översätter olika protokollkommunikation från smart home-enheter. Många av dessa hubbar kan nu styras med röststyrning via Amazon Alexa och Google Assistant. Universal Control Apps som IFTTT och Yonomi gör det också möjligt för användare att länka sina enheter och definiera enkla regelbaserade åtgärder med förbehållet att de har integrerats av enhetstillverkare. Många enhetsleverantörer har också lanserat ”fungerar med”-program för att utöka kompatibiliteten och göra det möjligt för konsumenterna att skapa en mer eller mindre enhetlig lösning för smarta hem.

Även om vart och ett av dessa tillvägagångssätt har sina förtjänster, representerar de tillsammans ett tillvägagångssätt för att mildra symptomen på fragmentering snarare än att genomdriva interoperabilitet genom design. En gemensam standard skulle räcka långt för att hantera utmaningarna med den nuvarande strategin för att möjliggöra organisk interoperabilitet i smarta hem.

OCF och öppen källkod, interoperabilitet mellan öppna standarder

OCF (Open Connectivity Foundation) är ett industrikonsortium som arbetar för att säkerställa säker interoperabilitet för konsumenter och IoT-företag. Bland medlemmarna finns teknikjättar som Microsoft, Cisco och Intel samt stora tillverkare av vitvaror som Samsung, LG, Electrolux och Haier.

För företag tillhandahåller OCF öppna standardspecifikationer, kod och ett certifieringsprogram som gör det möjligt för tillverkare att ta fram OCF-certifierade produkter med bred interoperabilitet mellan operativsystem, plattformar, transportsystem och leverantörer. Foundation’s 1.0 ratificerades förra året och kommer snart att publiceras som en ISO/IEC-standard. OCF tillhandahåller också två implementeringar med öppen källkod – IoTivity och IoTivity Lite – för tillverkare som vill anta den ratificerade standarden och maximera interoperabiliteten utan att behöva utveckla för olika standarder och enheter.

OCF:s senaste 2.0-specifikation introducerar flera nya funktioner, inklusive enhet-till-enhet-anslutning via molnet, något som inte var möjligt i 1.0. 2.0-specifikationen kommer att lämnas in för ISO/IEC-ratificering senare i år.

Med viktiga partners som Zigbee, vars specifikation nu är erkänd över hela världen, fortsätter OCF att utveckla ett verkligt öppet IoT-protokoll som ger utvecklare och tillverkare i IoT-ekosystemet de verktyg de behöver för att tillhandahålla en säker och interoperabel slutanvändarupplevelse.

OCF arbetar med viktiga partners, som Zigbee, Wi-Fi Alliance, World Wide Web Consortium (W3C), Thread och Personal Connected Health Alliance (PCHAlliance), och med över 400 medlemmar från branschen för att skapa standarder som utvidgar interoperabilitet som en operativ princip.

Interoperabilitet är dock ofta bara det näst största bekymret för smarta hem-konsumenter. Den första är säkerhet, som handlar om hackade eller kapade uppkopplade hemsystem, och integritet, som handlar om hur konsumentdata samlas in, används och skickas.

Säkerhet och integritet i smarta hem

I juli i år rapporterades det om ett omfattande intrång i smarta hem där två miljarder konsumentuppgifter hade röjts. Detta var inte resultatet av någon sofistikerad eller samordnad attack, utan snarare följden av en felkonfigurerad databas utan lösenord som var ansluten till Internet. Det var en liknande situation med Mirai-attacken 2016 där IoT-enheter för konsumenter som hemroutrar, luftkvalitetsmonitorer och personliga övervakningskameror kapades för att starta en av de största DDoS-attackerna någonsin. Inte heller då var det någon sofistikering inblandad. Angriparna använde helt enkelt 60 vanliga standardautentiseringsuppgifter för att infektera över 600 000 enheter.

IoT, inklusive IoT för konsumenter, innebär en del unika utmaningar när det gäller säkerhet. Men säkerhetstänkandet har ännu inte kommit ikapp den enorma utmaningen.

Det är en liknande situation när det gäller integritet. Globalt sett tycker de flesta konsumenter att datainsamlingsprocessen är läskig, litar inte på att företagen hanterar och skyddar deras personuppgifter på ett ansvarsfullt sätt och är mycket oroade över hur personuppgifter används utan deras tillstånd.

Situationen kan komma att förändras i och med att de första standarderna för IoT-säkerhet för konsumenter börjar införas.

Tidigare i år släppte ETSI, en europeisk standardiseringsorganisation, en globalt tillämplig standard för IoT-säkerhet för konsumenter som definierar en grundläggande säkerhetsnivå för internetanslutna konsumentprodukter och utgör en grund för framtida IoT-certifieringssystem. Den nya standarden innehåller flera bestämmelser på hög nivå, bland annat ett tydligt avståndstagande från standardlösenord. ETSI-specifikationen kräver också en policy för offentliggörande av sårbarheter som gör det möjligt för säkerhetsforskare och andra att rapportera säkerhetsproblem.

Säkerhet är en fråga om konsumenternas förtroende, inte om efterlevnad. Smarta hem-industrin måste ta ledningen när det gäller att säkerställa säkerheten i uppkopplade hem genom att anta principen ”secure by design”.

Nya möjligheter inom smarta hem

Som tidigare nämnts förväntar sig konsumenterna verkligen att deras smarta hem-upplevelse ska flöda genom till deras utomhusrutiner, deras bilar och hela deras dagliga scheman. Smarta hemapparater kommer att förväntas ta sig an mer komplexa arbetsuppgifter, som till exempel hälsoapplikationer, och AI kommer att spela en viktig roll för att detta ska ske. AI kommer också att öppna upp nästa generation av automatiseringsmöjligheter för konsumenterna och spela en central roll för att säkerställa säkerheten i smarta hemnätverk.

Data kommer att spela en central roll när det gäller att leverera en enhetlig, personlig och heltäckande IoT-upplevelse för konsumenterna. Företag som kan ta data från flera enheter och omvandla dem till insikter och intäktsbringande tjänster kommer att kunna öppna upp för nya intäktsmöjligheter. Dessa nya datadrivna möjligheter kommer dock att medföra ytterligare granskning av företagens dataskydd och säkerhet.

Facebook
Twitter
LinkedIn