Att motivera uppkopplade saker – Affärsmodeller

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hur kommer det sig att så många satsningar på Internet of Things (IoT) misslyckas?

Enligt uppgifter från McKinsey är det omkring 75 % av de IoT-baserade företagen som inte klarar sig från start. Det är verkligen mycket anmärkningsbart, särskilt med tanke på all den hype som tekniken har fått under det senaste decenniet.

Beror det på att möjligheterna att ansluta objekt är mer begränsade än vi först trodde, eller är det så att företagen ger sig in på marknaden med affärsmodeller som inte är anpassade för IoT och inte maximerar de möjligheter som IoT erbjuder?

Detta senare förslag skulle inte vara ovanligt bland tidiga användare av ny teknik – men är ett särskilt hinder inom IoT-området som är en så betydande förändring från status quo. Nedan tar vi en titt på varför denna “ny teknik – gammal affärsmodell” hämmar IoT-utvecklingen och utforskar några lösningar som går bort från detta.

Vad gör IoT-företagen fel för närvarande?

En av de största svårigheterna för IoT-företagen är att försöka införa en hårdvarubaserad affärsmodell på en teknik som är centrerad kring uppkoppling och tillhandahållande av tjänster.

Denna hårdvarucentrerade strategi fokuserar på den traditionella design-, bygg- och försäljningsprocessen, precis som tillverkningsindustrin alltid har gjort fram till nyligen.

Problemet med detta är att om en IoT-verksamhet ska lyckas måste den skapa kontinuerligt värde för konsumenterna. Själva produkten är bara början – företagen måste planera för nätverk som deras produkter fungerar på samt serviceplattformar som samlar in och hanterar data. Marginalerna här är mindre tydliga och med tanke på hur ung IoT-tekniken är finns det inte någon stor kunskapsbank om hur man gör detta.

Med andra ord är det lätt för IoT-företagen att bygga något som fungerar, men mycket svårare att förutse, prognostisera och se till att det blir lönsamt.

Varför fungerar uppkopplade affärsmodeller bäst för IoT-företag?

IoT fungerar som bäst när det ger kontinuerligt värde för kunderna – och detta uppnås genom de plattformar och nätverk som gör det möjligt för människor att bearbeta de data som din fysiska produkt tillhandahåller.

I den meningen är produktens anslutningsmöjligheter lika viktiga som själva produkten. Affärsplaner som fokuserar på detta, snarare än att vara uttalat produktfokuserade, är mer benägna att stödja de kontinuerliga kostnader som är förknippade med IoT-teknik.

När det gäller hur detta ser ut på en praktisk nivå bör anslutna affärsplaner ta hänsyn till:

Prenumerationsbaserad

Ett enkelt sätt att förbereda verksamheten för de löpande kostnader som IoT innebär är att använda en prenumerationsbaserad betalningsmodell.

Den goda nyheten är att företag blir alltmer vana vid att betala för viktig teknik på prenumerationsbasis tack vare den senaste tidens SaaS-boom. Nyckeln till IoT-företagens framgång är att överföra detta koncept till vad människor ser som en fysisk produkt.

Underlättande av pilotprojekt

IoT-lösningar är inte bara en relativt ny teknik, det kan också ta lite tid innan de ger en positiv ROI – teknikens natur innebär att du måste vara med i det långsiktiga spelet.

Detta innebär att hjälp till kunder att starta pilotprojekt bör vara centralt i alla anslutna affärsplaner. Att följa med kunderna på den första etappen av deras resa med råd om hur de får ut mesta möjliga av de data de producerar kan hjälpa dem att göra en investering som de annars skulle ha tvekat att göra.

Cirkulär, inte linjär

En av de största fördelarna med IoT är att det kan hjälpa företag att övergå till det vi kallar “cirkulär ekonomi”. Den traditionella produktlivscykeln (köp, använd, kassera, ersätt) blir på så sätt något mycket mer hållbart.

Den cirkulära ekonomin fokuserar på återanvändning, underhåll och återvinning för att skapa ett system där produkter håller längre, mindre avfall produceras och färre råvaror behövs. I takt med att fler företag strävar efter en hållbar framtid kommer uppkopplade IoT-produkter, deras förmåga till självreglering och potential att hjälpa till med viktiga underhållsuppgifter att spela en allt viktigare roll.

Se framåt med din IoT-affärsplan och fundera på hur din produkt skulle kunna passa in i ett sådant system.

Vilka affärsmodeller för IoT finns där ute och hur fungerar de?

Den goda nyheten är att IoT, trots dessa utmaningar, ser ut att bli kvar.

Vi kan förutspå detta eftersom det, trots de problem som många företag upplever för närvarande, finns ett antal beprövade uppkopplade affärsmodeller där ute just nu som företag använder mycket framgångsrikt.

De mest framgångsrika av dessa affärsmodeller inkluderar:

  • Complicance monitoring: Compliance är en enorm kostnad för tillverkare (varje år spenderar amerikanska tillverkare uppskattningsvis 192 miljarder dollar på det). Att använda en uppkopplad enhet för att övervaka viktiga efterlevnadsmått som utsläpp är billigare och mer effektivt än att låta någon komma och kontrollera varje kvartal – och dessutom mer transparent.
  • Förebyggande underhåll: vi förstår alla de förseningar, frustrationer och förluster som trasig utrustning kan orsaka, även i liten skala. Enheter som övervakar aktivitetsnivåer, stress och andra viktiga mätvärden kan utfärda automatiska varningar när de börjar underprestera, så att leverantörens tekniker kan åtgärda problemet innan det blir större.
  • Fjärrdiagnostik: nu kan du automatisera tillståndsövervakning och optimering med hjälp av smarta sensorer. Exempel på detta är lagertemperaturer för lättfördärvliga varor och jordförhållanden för växter.
  • Spårning av tillgångar: mikrokontroller som är anslutna till mobilt internet kan spåra och övervaka en tillgång från var som helst på jorden. Detta är en aldrig tidigare skådad nivå av transparens och är särskilt användbart för leveranskedjor som vill minska förluster och stölder samt förbättra flottans effektivitet och efterfrågeprognoser.
  • Automatisk leverans: smarta enheter kan programmeras att beställa vissa produkter automatiskt när de tar slut. Se Amazon Dash och “smarta” enheter (som kylskåp och diskmaskiner som just nu är på stark frammarsch i konsumentledet).

Några avslutande tankar…

Uppskattningar visar att IoT har en potentiell ekonomisk påverkan på mellan 3,9 och 11,1 biljoner dollar fram till år 2025. För att uppnå detta kommer många IoT-företag att behöva tänka om när det gäller hur de strukturerar sin verksamhet.

IoT-produkter är fysiska produkter, så för många verkar det helt naturligt att behandla dem som annan konsumentelektronik eller kommersiell elektronik. Men på grund av dessa enheters natur och hur central “tjänstesidan” av dem är för kundernas framgång, kommer en hårdvarubaserad affärsmodell att ge begränsade resultat på lång sikt.

Istället bör företagen se till att centrera uppkopplingen i sina IoT-affärsmodeller. I slutändan är IoT-teknikens attraktionskraft det kontinuerliga värde den levererar till kunderna, och affärsmodeller som kapitaliserar på detta kommer att ge störst framgång.

Facebook
Twitter
LinkedIn